keskiviikko 21. toukokuuta 2014

#74 Minä ja hevospelko

Palataan ajassa taaksepäin kolme-neljä vuotta. Olin ihan tavallinen aloitteleva hevostyttö, vailla lähes minkäänlaista itsesuojeluvaistoa, ja itseluottamusta oli sitten senkin vähän edestä. Kilpailin pienellä ponilla seuraesteitä, luokkina 40-60cm. Radat oli täysin kahjoja, poni vaan kaahasi menemään minkä pääsi, ja minä selässä vetelin ohjista vain oikealle esteelle. Aloin etsimään vaikeampaa ponia, luotin taitoihini ja  tunsin olevani hyvä ratsastuksessa ja hevosten kanssa. Se asia kuitenkin muuttui, kun aloin putoilemaan milloin missäkin tilanteessa.

En ole koskaan pelännyt koskea hevoseen, en ole koskaan jättänyt luonteeltaan tulista hevosta talliin tai muuallekkaan sen takia etten uskaltaisi sitä taluttaa, aina olen itseni likoon laittanut. En myöskään ole koskaan pelännyt ratsastamista näin paljon  kun nyt sitä pelkään.


Ongelmani ovat minulle uudet hevoset, varsinkin ne yksilöt, jotka eivät heti alusta alkaen ole niin varmoja. Jos otetaan esimerkiksi Valessa, taikka Milla, ei minulla koskaan ole niiden kanssa ollut mitään jännitystä, ja Millalla jopa ylitin itseni esteillä talven aikana, kun estetunnilla pelottavaakin pelottavamman okserin korkeus nousi yli 80cm.
Jos hevonen steppailee selkäännoususta asti, on varmaa, että jännitykseni vain lisääntyy. Aluksi selkään noustessani käteni tärisevät, ja jalat muuttuvat aivan spagetiksi. Unohdan myös hengittää, ja jännitän varsinkin hartioita todella paljon. Harvemmin kuitenkaan tulee luovutettua ihan ekalla kierroksella, kun maltan hengitellä ja rentoutua. Vaikka mielessäni olen jo hyväksynyt kaiken, kroppa jää jännittämään ja siinä vaiheessa usein hevonen kuin hevonen allani räjähtää tai hermostuu, ja joudun tulemaan alas selästä. Jos näin ei kuitenkaan käy, saattaa ratsastus päättyä onnellisesti niinkuin kuuluukin, tai sitten minulla menee hermot oman osaamattomuuteni kanssa, ja tämä usein väsymykseen liitettynä aiheuttaa vihaa, jonka johteesta tulen suosiolla alas ja lähden muualle murjottamaan.


Myös esteet on minulle kova paikka. Tämäkin riippuu vähän tilanteesta ja hevosesta, mutta kyllä se raja on tähän asti mennyt korkeintaan siinä 70-80cm ilman mitään, ja hurjalla kannustuksella olen viimevuoden aikana hypännyt metrinkin, mistä olen älyttömän ylpeä! Kyllä, olen ylpeä siitä, että olen hypännyt metrin. Saattaa kuulostaa pikkutytön huippusuoritukselta, mutta minulle se on enemmän kuin huippusuoritus. Ette uskokkaan kuinka olin jo kääntämässä pois ennen estettä kun pelotti, ja viimehetkellä pääsin mukaan hyppyyn, eikä se tosiaan ollut kaunein mahdollinen.


Eniten minua pelossani ärsyttää minä itse, ja muiden suhtautuminen pelkooni. Ihmiset saattavat vain tokaista että eihän tuossa mitään tapahtunut, kun olen lyömässä hepan ohjia niille käteen. Ehei, ne on väärässä. Siinä tapahtui paljonkin, mitä katsojat ei välttämättä nähneet. Oman jännitykseni johdosta hevosen jännittyessä pakokauhu valtaa ajatukseni täysin, enkä tärinältäni enää näe muuta vaihtoehtoa kuin tulla alas. Useimmiten kuitenkin jään taputtelemaan heppaa ja rauhoittumaan maastakäsin. Eihän se sen syy ollut, että minua pelottaa, vaan minun itseni.

Joka tapauksessa, mä aion jatkaa taistelemista, voittaa itteni ja lopettaa tän pelkäämisen. Mä en aio olla niin raukka, että antaisin pelon ottaa musta vallan. Mä haluun tehä sitä, mitä mä eniten maailmassa rakastan. Ratsastus ja hevoset on auttanu mua niin paljon mun elämässä, etten voi sitä sanoin kuvailla. Silloin ku on mietityttäny, karvaturvat on vieny ajatukset muualle. Silloin ku on naurattanu, ne ei oo vieny multa sitä iloa pois. Ku on ollu paha olla, on aina ollu jonkun harja jota vasten voi vaan olla. On ollu joku joka kuuntelee, eikä kerro kellekkään. Mä oon sanoinkuvailemattoman onnellinen siitä, mitä kaikkee oon saanu kokee hevosten kans, ja mitä kaikkee ne on mulle opettanukkaa, enkä aio antaa minkään tulla sen välii, etten vois tätä jatkaa.
Mä aion olla onnellinen tulevaisuudessakin.

12 kommenttia:

  1. Puhuit kuin suoraan minusta. Tarkoitan, että täällä sama juttu.
    Tällä hetkellä alla on neljä vuotias. Sen kanssa menee ihan hyvin, tähän asti. Yritän voittaa pelkoni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se siitä kun luottamus kasvaa! Mulla oli hirveesti ongelmia tän pelon takii jo Missin kans (eli siis ks. ex-ravuri lv teini-prinsessa-diivan kans) mut kuhan päästiin työskentelemään ja viettämään aikaa nii luottamuksen kasvaessa alko heti paremmin sujumaan!:)

      Poista
  2. Tsemppiä Tytti ♥ Kyllä sä pärjäät ! Terv. Tarja

    VastaaPoista
  3. Mistä pelkosi lähti, tapahtuiko jotain vai tuliko se vain pikkuhiljaa?
    Olen varma, että pääset yli pelostasi jos vaan haluat ja jaksat tehdä työtä sen eteen. Tsemppiä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä tais vierähtää vuosikin kun vähitellen huomasin aina vaan enemmän ja enemmän jännittäväni ratsastusta. Yritys on kova.. Kiitoss!:)

      Poista
  4. You can do it ♥♥ mul in olkapää vapaan sua varte millo vaan :') ♥

    VastaaPoista
  5. Mulla oli nuorempana sama juttu. Pelkäsin ihan kaikkea. Pienempänä kun kävin ratsastuskoulun tunneilla, pelkäsin että saan jonkun muun kuin sen kivan ponin jolla oli tasaset liikkeet. Pelkäsin hypätä. Pelkäsin varustaa. Pelkäsin sitä ja tätä ja tuota. Pelkäsin kaikkea. Sitten sain oman hevosen, ihan kahelin suokkitamman jolle en pärjännyt yhtään. Mutta kun oli pakko pärjätä, niin siitä tuli sisua. Hevonen vei mua 10-0 maastossa, sitten maastoiltiin talutuksessa. Kaikenlaista sattui ja tapahtui, mutta kun saatiin hevosen kanssa molemminpuolinen luottamus niin hommat alkoivat luistaa ihan eri tavalla. Nykyään kyseinen heppa on mun turvallinen maastopomo jolla käyn pelkällä riimulla maastoilemassa ja nelistämässä, oon hypännyt sillä aina 120cm asti esteitä yms. Pääsin yli peloistani, mutta se ei tarkoita ettenkö vieläkin pelkää. Arastelen helposti uusia hevosia, etenkin hypätessä. Pelkään kuollakseni yli 100cm esteitä ratana. Silti sitä menee ja tekee sitä, mikä pelottaa - koska joku päivä se ei enää pelotakaan niin paljon.

    Tsemppiä sulle tosi tosi tosi kovasti jatkoon! Sä pystyt siihen, kun oikeasti annat pelolle ja itsellesi aikaa! Kerro muille rohkeasti pelostasi, myös opelle/valmentajalle/pellon laidalla kuvaavalle kaverille... Älä aseta liian isoja tavoitteita. Pienin askelin. Uskon vahvasti että joku päivä sä oot vielä pelkäämättä. Oot kova tyttö. Keep it up! :)

    VastaaPoista
  6. Upea postaus, täyttä asiaa! Tsemppiä taisteluun pelkoa vastaan! Itsekin olen vielä selästä käsin suht. "varman päälle ottaja" maastoillessa ja tätä minunkin pitää treenata, että tulisin rohkeammaksi myös laitojen ulkopuolella :)
    www.munomatosisoma.blogspot.com kiva jos kurkkaat :) Ja sait ehdottomasti uuden lukijan!

    VastaaPoista
  7. Toi sun teksti on aivan kun mun näppäimistöltä! Mutta onneksi mun oma hevonen on melko rauhallinen, eikä turhia hötkyile. Mutta vieraan hevosten selkään nousu sekä omalla hyppääminen saa käteni tärisemään, voimaan pahoin yms. "Kiva" kuulla, että on kohtalotovereita!

    Tsemppiä sulle, kyllä siitä jännityksestä/pelosta yli pääsee, kun sille ei anna valtaa. Näin mua itse aikoinaan neuvottiin ja pystyin silloin hyppäämään helposti tolla omalla, vaikka pieni pelko varjostikin asiaa. Mutta enää ei ole radoille asiaa, kun onnistuin satuttamaan itseni pahasti tippuessa esteen sekaan (joka oli täysin oma vikani..).

    VastaaPoista
  8. Ihana postaus!

    Itse olen kärsinyt samast, oikeastaa koko ratsastus urani, silti pienestä pitäen aina takaisin heppojen pariin palattiin, vaikka sitten talutukseen luottohepalle. Se tunne kun kipuaa sinne hevosen selkään ja tärisee, yrittää rauhouttua, mutta jännittää niin pirusti. Välillä päästy pelosta kokonaan eroon, nautittu kun poni karahtaa pukkilaukkaan alla ja naurettu sille, välillä suurin piirtein itketty, vaikka mitään ei edes tapahtunut. Eniten minua auttoi pitkä aikainen ratsastuksenopettajani, hän näki ilmeestäni mitä ajattelen ja osasi sanoa oikeat sanat, valitettavasti hän ei enää minua opeta ja olen umpikujassa. Mutta onneks taas kesän tullen (myös hepat rauhottuu) olen taas osannut ottaa rennosti :)

    Tsemppiä sinulle, kyllä se helpottaa (saattaa vaan palata takaisin hyvinkin nopeasti...)! :) Taidan siirtyä hyvin satunnaisesta seurailusta, vähän säännölisempään. Ja suosittelen tosiaan kertomaan pelosta jollekin luottohenkilölle! Minulla se oli ope (jolle en sanaakaan aiheesta sanonut...) ja vuokraheppaa pelättyäni, sen omistajan mukana olo ja ohjeet toimi myös!

    VastaaPoista

Käytäthän kommentiboksia asiallisesti, ketään loukkaamatta:)
Täysin asiattomia, ja haukkuvia kommentteja en (anonyymeiltä) julkaise, jos on jotain negatiivista sanottavaa, voi tulla nimen kanssa kertomaan, tai laittaa vaikka blogin sähköpostiin:)